Seorang itu sebagai anggota masyarakat dipengaruhi nilai-nilai sosial, yang memupuk nilai-nilai itu bagai membolehkannya hidup dalam masyarakatnya. Oleh itu, individu itu mempelajari dan menerima budayanya. Nilai-nilai sosial sebagai teras budaya memainkan peranan penting dalam menyatakan identiti sesuatu budaya itu. Image atau identiti yang dibina oleh individu itu adalah tidak terpisah daripada budayanya.

Walau bagaimanapun individu turut memainkan peranan dalam menyumbangkan nilai-nilai sosial dalam membina identiti itu. Dengan kata lain, individu itu sebagai anggota masyarakat dapat membawa perubahan atau memperkukuhkan identiti masyarakat dan budayanya.

Identiti masyarakat dan budaya itu dibina oleh individu. Anggota-anggota masyarakat mempunyai tanggungjawab penting dalam menentukan identiti masyarakat dan budayanya. Sebaliknya berasaskan identiti yang dibina itu selalunya menerngkan sifat-sifat anggota masyarakat. Melaluinya juga sesuatu masyarakat dan budaya dikenali umum.

Identiti individu dan masyarakat itu turut menyatakan nilai-nilai sosial. Pengenalan diri yang melibatkan perasaan atau nilai-nilai individu dan nilai-nilai sosial dibina demikian sehingga terbina image atau identiti masyarakat dan budaya.

Post a Comment

 
Top